אובונטו 8.10 נוחתת ב"מהיר"

| | | |
Ubuntu 8.10אתמול שוחררה הגרסה החדשה של אובונטו: Interpid Ibex 8.10 ואני התמלאתי סקרנות מהי ואיך היא, ובפרט איך היא תתנהג עם החומרה המסויימת הקיימת על מחשב הנסיונות ל 64 ביט.

אקדים מיד ואומר כי אין זו חומרה אזוטרית וזניחה כל עיקר, ומטעמים אחדים: היא כבר בת חמש (נרכשה בסוף שנת 2003) - זמן די והותר למפתחי הקרנל לפתח את הדרייברים הדרושים, והם אכן פותחו כולם; לוחות Asus עם בקרי Promise FastTrak נמכרו במיליונים ברחבי העולם והם חומרה נפוצה ושגרתית; אבל למרות גילו, למחשב זה חומרה חזקה וששה לקרב הכוללת מעבד אופטרון fx-51 (ששים וארבעה ביט כמובן), שלשה ג'יגה זכרון, כרטיס גרפי GeForce 7300 GT עם 500 מגה זכרון, שני מסכים הפועלים ב TwinView, כשאפשר, ושני בקרי RAID.

על הראשון, 3ware escalade מותקנים שני כונני SATA בני 74 מגה כל אחד ובעלי מהירות סיבוב 10 קסל"ד היוצרים מערך raid 0. עליו מותקנות מערכות ההפעלה הבאות: Gentoo, OpenSUSE 10.2, FreeBSD 7.0, Debian (אנסטייבל) 64 ביט, Mandriva 2008.1, ו OpenSUSE 11.1 (Factory).

על השני, Promise FastTrak, נמצאים שני כונני SATA בני 400 ג'יגה כ"א ובעלי cache של 32 מגה, גם הם במערך RAID 0. עליו מותקנת אופן-סוזה 11.0 וכן קיימת עליו מחיצת בית גדולה (750 ג'יגה) ועליה תיקיות משתמש לכל מערכות ההפעלה הקיימות או שהיו קיימות בעבר על מהיר. כולן הועלו עליו מגיבויים הנשמרים במחשב נפרד (זו גם הסיבה שאיני חושש משימוש ב raid 0 על מחשב נסיונות – החומר תמיד מגובה). מאחר ואובונטו כבר היתה מותקנת על "מהיר" - הרי גם תיקיית המשתמש שלה הועלתה למחיצת הבית שעל הבקר Promise FastTrak. גם swap נמצא על בקר זה.

התכנית היתה החלפת ג'נטו באובונטו החדשה תוך כדי שמוש במחיצת הבית הישנה. החלטתי לוותר על ג'נטו כי הזמן הדרוש לתחזוקתה השוטפת נהיה רב מדי, והתמורה אינה הולמת את ההשקעה. יותר מדי קימפולים נכשלים ודורשים חיפושים ממושכים בפורומים אחר פתרונות ומעקפים. גם FreeBSD 7.0 המותקנת על מחשב זה מתוחזקת באותו אופן – הורדה וקימפול של העידכונים מקוד מקור – אבל מספר התקלות שם זניח לעומת אלו שבג'נטו. החלטתי להסתפק בה.

א. הורדה והכנה להתקנה
בחרתי בצורת ההתקנה הבנלית ביותר: הורדה וצריבה של LiveCD והתקנה ממנו. זו כנראה גם הדרך בה ינהגו רוב המשתמשים. בחרתי בהורדה באמצעות ביטורנט וזו התגלתה כמהירה ביותר, כתוצאה ממספר "הזורעים" ו"הקוצרים" הרב – יותר מאלף! (זה אחד היתרונות שיש להפצה פופולרית). כל מה שצריך לעשות הוא להקליק על הקישור. נפתח חלון כמו בתמונה הבאה:

torrent.jpg

את מגוון ה"זורעים" ו"הקוצרים" ניתן לראות בתמונה הבאה:

torrent2.jpg

מעניין כי בארה"ב הופיעה גם עמודה עם ארצות המשתתפים (ביניהם אחדים מאירן) - ובארץ העמודה הזאת מוסתרת משום מה.

מהירות ההורדה הממוצעת ברמת-גן היתה 650 קב\ש וההורדה הסתיימה תוך כ 20 דקות. צרבתי על CD-RW ישן באמצעות K3b , צריבה שהסתיימה מהר וללא שגיאות.

ב. הרצה כ LiveCD
איתחול, והמערכת החדשה עלתה ללא בעיות, השמיעה צליל והתחברה לאינטרנט.
השאלה הראשונה שניסיתי לברר היתה – האם זוהה מערך ה RAID על בקר פרומיס?

~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 148.7 GB, 148709310464 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 18079 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xe8130c83

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        3288    26410828+  83  Linux
/dev/sda2            3289        5899    20972857+  83  Linux
/dev/sda3            5900        9815    31455270   a5  FreeBSD
/dev/sda4            9816       18079    66380580    5  Extended
/dev/sda5            9816       11851    16354138+  83  Linux
/dev/sda6           11852       13681    14699443+  83  Linux
/dev/sda7           13682       16282    20892501   83  Linux
/dev/sda8           16283       18079    14434371   83  Linux

Disk /dev/sdb: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x0003d9fd

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1          41      329301   83  Linux
/dev/sdb2              42        2601    20563200   83  Linux
/dev/sdb3            2602        3001     3213000   82  Linux swap / Solaris
/dev/sdb4            3002       97282   757312132+  83  Linux

Disk /dev/sdc: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/sdc doesn't contain a valid partition table


והתשובה היא כמובן – לא! מה עושים? איך אוכל להמשיך בתכניתי (להתקין את אובונטו כך שמחיצת הבית תהיה על בקר הפרומיס)?

גם בדיקה ב GParted הקיים על ה LiveCD הראתה כי הבקר "פרומיס" אינו מזוהה. בדיקה תחת Places -> Computer הראתה, כפי שניתן היה לצפות, כי מחיצות אלה אינן מופיעות גם שם (אלא רק הזיהוי המוטעה של sdb - מחיצות שאינן קיימות בפועל). ליתר בטחון הפעלתי את תכנת ההתקנה (install) מתוך ה LiveCD ונוכחתי שגם היא אינה מזהה את המערך הנ"ל.

הרצת sudo dmraid -ay העלתה כי הפקודה לא קיימת. הפעלתי איפוא את Synaptic והתקנתי את dmraid והרצתי את הפקודה. בנוסף העלתי את dm-snapshot ואת dm-mod באמצעות פקודת modprobe. עכשיו זיהתה gparted את המערך, אם כי fdisk המשיכה להתעלם ממנו.

נראה היה כי סוף-סוף ניתן לגשת להתקנה.

ג. התקנה
הקלקה על Install מתחילה תהליך התקנה קצר ופשוט בן 7 צעדים. אחרי קביעת איזור הזמן ובחירת מקלדת מגיעה העת לבחירת המחיצות. ברירת המחדל התעלמה בכלל מהמחיצות שעל Promise FastTrak והציעה לצמצם את המחיצה של openSUSE 11.1 Beta 3 plus מעשרים ג'יגה ל 4.9 ולהקצות את היתר לאובונטו... מצאה למי להציע את זה...

בחרתי באופציה הידנית. כאן נכנסה סוף-סוף GParted לפעולה, והמחיצות שעל Promise FastTrak זוהו. בחרתי בפירמוט sda1 (עליה היתה מותקנת ג'נטו) והגדרת dev/mapper/pdc_dcdecafhf4/ כמחיצת הבית, dev/mapper/pdc_dcdecafhf3/ כמחיצת swap ואת sda5 כ mnt/dbian/ - זו המחיצה בה מותקנת דביאן 64 הותיקה, זו עם ה chroot, שכנראה גם זמנה כבר עבר. מחיצה זו מפורמטת ב reiserfs , ויתר המחיצות ב ext3. הבחירה הזו לוותה באזהרה בלשון עמומה כי טבלת המחיצות בסכנה (כנראה בגלל "פירמוט" מחיצת swap? או sda1? האזהרה לא היתה ממש ברורה). אחרי כן פרטים אישיים וססמה - וההתקנה יוצאת לדרך.

לא ראיתי אפשרות להשפיע על התקנת בורר האיתחול וזה קצת הדאיג אותי. אחרי הכל, מדובר על בורר המעלה מערכות הפעלה רבות כולל מערכות הצלה והתקנה, ולא ממש מתחשק לערוך הכל מחדש.

ההתקנה התקדמה כסידרה, במהירות מרשימה, עד כ 80%. לא ניתן פירוט מה מותקן - כנראה שביסודו של דבר מועתק תוכן ה LiveCD למחיצה שנבחרה ואז מבוצעים הקינפוגים הדרושים. וכנראה שבדיוק אז זה קרה – כי יצאה הודעה ש Ubiquity קרסה, והאופציה היחידה שהותירה בידי היתה - לצאת.

מה עושים עכשיו? האם לחזור על כל התהליך מחדש? ומי יערוב לי שלא יקרה שוב בדיוק אותו דבר? החלטתי לאתחל, להעלות את openSUSE 11 המותקנת על "פרומיס" ולבדוק באותה הזדמנות שאכן לא נגרם שום נזק לקיים. אזהרות לכך אמנם היו גם היו. האיתחול וידא לרווחתי כי GRUB לא נדרס וגם אופן-סוזה עלתה בשלום. עיגנתי את sda1 ובדקתי מה בתוכה.

נראה היה שהרוב נמצא שם במקומו אבל לעין בלט בחסרונו דבר אחד מאד חשוב: boot/initrd/. ואכן, זה מאותם דברים שתכנת ההתקנה צריכה ליצור. החלטתי להעתיק לספריית בוט את initrd.gz מה LiveCD. זה אמנם initrd שמן ואוניברסלי – אבל דווקא משום כך יסיע בידי להעלות את האובונטו החדשה.

איתחלתי ויצאתי לשורת הפקודה של גראב על ידי הקשת esc ואישור, ואחר כך C.
באמצעות find /boot/initrd.gz מצאתי את מחיצת רוט הנכונה והקלדתי את השורות הבאות:

root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1
initrd /boot/initrd.gz
boot


ו... אובונטו החדשה התחילה לעלות. אך עד מהרה נפלה לקונסול הצלה אחרי שלא הצליחה לבצע fsck למחיצת דביאן הישנה. בדיקות קצרות אחדות הראו כי לא הוגדרו משתמש ולא ססמת משתמש – כנראה שזה מתרחש בשלב מאוחר יותר של ההתקנה. וכפי שניחשתם – פרומיס יוק. הוא וכל 800 ג'יגאותיו.

מה עושים? Back to basics. מסתבר שקונסול ההצלה הזה הוא דבר חזק ביותר. ראשית הגדרתי ססמת רוט על ידי הקלדת passwd root. התברר כי nano מותקנת כברירת מחדל ואיתה ערכתי את fstab וניטרלתי את מחיצת דביאן בינתיים. אחרי כן הקלדתי init 5 והמערכת עלתה למצב גרפי.

עדיין לא יכולתי להכנס כי טרם הוגדר משתמש. יצאתי לקונסול על ידי הקלדת ctrl-alt-F1 ונכנסתי כרוט. עכשיו הגדרתי משתמש (luliu) וססמה וגם, שוב בעזרת nano, פתחתי את etc/sudoers/ והוספתי בו את השורה luliu ALL=(ALL) ALL . כל אלה פעולות שתכנת ההתקנה אמורה לעשות באופן אוטומטי אבל הפעם כלל לא התבצעו.
אחרי זה יכולתי להכנס לבית. לא, לא בדיוק, רק לבית זמני. הסיבה היא כי בקר פרומיס לא זוהה ולכן גם לא עוגנה מחיצת הבית שעליו. במקומה נוצרת אוטומטית ספריית בית במחיצת השורש (home/).

גם כאן עוד לא היה הכל בסדר: שם המחשב לא היה זה שבחרתי (maheer) אלא אחר, וגם הקלדת sudo התלוותה באופן קבוע בהודעת שגיאה. בדיקה העלתה כי הקובץ החשוב /etc/hosts/ לא נוצר. יצרתי אותו לכן עם התכולה הבאה:

127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 maheer

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts


עכשיו יכולתי להפעיל Synaptic ולהתקין כמה תוכנות חשובות. לפני כולן את dmraid אותה הרצתי מיד כמתואר למעלה. ואז קבלתי הודעה שנוצר, אוטומטית, הקובץ הבא: boot/initrd.img-2.6.27-7-generic/ - זה הקובץ לו פיללנו...

נסיון לפתוח את GParted ולבדוק אם בקר פרומיס מזוהה נכשל - אין תוכנה כזאת. בדיקה בסינפטיק מראה שהתכנה דווקא מותקנת. מה עושים? בחרתי בהתקנה מחדש והבעיה נפתרה.

עכשיו ניתן היה לאתחל ולפלל לטוב. ואכן: סוף סוף זה קרה, הבקר החדש זוהה ואובונטו החדש נפתח בביתו הישן והטוב, כשהוא מזדהה כ luliu על maheer.

gparted.png
תמונה: בבית הישן, עם gparted pugk ובקר פרומיס מזוהה...

ד. רשמים ראשונים משמוש ("מה עם פלאש?")
אז מה יש לנו עכשיו?

luliu@maheer:~$ uname -a
Linux maheer 2.6.27-7-generic #1 SMP Fri Oct 24 06:40:41 UTC 2008 x86_64 GNU/Linux
luliu@maheer:~$ cat /etc/debian_version
lenny/sid
luliu@maheer:~$ cat /etc/issue
Ubuntu 8.10 \n \l


ובכן ביקשנו את רחל וגם קיבלנו את רוחלה, אבל כנהוג - אחרי תריסר שנים ועוד שתיים.
אחת השאלות הראשונות הנשאלות בימינו על הפצת 64 ביט היא: ומה עם פלאש? פתחתי את Synaptic, איפשרתי את כל המקורות, טמאים וטהורים גם יחד, ריעננתי ואחר חיפשתי את flash – אבל לא מצאתי, לא אותו ולא את קרוביו העניים והכשרים.

כדי שלא אצטרך לחפשו על משכבי בלילות פתחתי את גוגל וחיפשתי ubuntu 8.10 flash – ומיד מצאתי את tombuntu.com שלא רק שיש בו מדריך, אלא הפלא ופלא מעין Synaptic קטן העושה את המלאכה עבורך (בלי שאלות "מיותרות" ואתה רק התפלל שהאבא של כל הוירוסים לא מתחבא בתוכו).

הסינפטיק הזה, דאוס אקס מכינה, התקין את החבילות הבאות: lic6-i386, lib32gcc1, lib32z1, lib32stdc++6, libasound 2, lib32ncurses5, ia32-libs, nspluginwrapper, flashplugin-nonfree. ואז – הופ! יש פלש 10 והמדריכים המצולמים להתקנת אובונטו החדש בלינמגזין מתחילים לנגן... מאוחר מדי.

הצעד הבא היה התקנת הדרייבר הקינייני של nvidia. זה נעשה ללא קושי מתוך סינפטיק.
כדי להשיג twinview יש להריץ את nevidia X server setting הנמצא ב System -> Administration. זה נעשה ללא קושי כפי שמראה התמונה, אולם רק באופן זמני. האפשרות לשמור את הקונפיגורציה נדחית בבוז בטענה שחסרות ההרשאות הדרושות. עוד לא ביררתי מה כאן הבעיה.

בדיקת נגינה\הצגה של קבצי מוזיקה ווידאו השמורים אצלי על שרת הקבצים היתה תענוג. עדיין לא הפעלתי את לקוח ה nfs (באופן-סוזה אני עושה זאת בנקל באמצעות YaST) אבל הקשה עלPlaces -> network חשפה את כל שרתי סמבה שעל הרשת ואיפשרה להכנס אליהם\לעגנם ללא כל קושי, בקליק.

בחרתי את הקובץ הרצוי, והקלקתי עליו ימנית. נשאלתי באיזה נגן אני מעדיף לנגן: Rhytmbox או Totem. בחרתי בראשון ואז נתבקשתי לאשר התקנת קודקים של GStreamer שהתבצעה אוטומטית אחרי האישור. אחרי כן התחילה הנגינה, והצליל שמימי. זה היה קל נעים ונחמד (אם כי לאו דווקא יחודי לאובונטו, ראו כאן).

ולפני שאסיים, התבוננתי בשולחן העבודה החדש-ישן. קודם כל, הופיעו בו קישורים לתכנות 32 ביט שהתקנתי בו בימים הרחוקים כשאלו היו הבעיות באובונטו 64 ביט. ביניהן תוכנות חלונות באמצעות CrossOver Office (גרסה 5.0), פיירפוקס 32 עברי גרסה 1.5.08 - והנה גם עכשיו כולם עובדים בלי פרץ וצווחה. את חלקן אעדכן כנראה. למשל פיירפוקס מגרסה 2 בספריית הבית טוב לשליטה ב VMWare Server 2 שגם תורו יגיע.

טרם הפעלתי את מדפסות הרשת, שרת Samba ועוד כמה דברים קטנים, אך איני צופה בהם בעיות. הוזכר במקומות אחדים כי הגרסה החדשה של אובונטו איטית וכבדה מקודמותיה. כאן זה לא מורגש, אולי כי זה "מהיר"?

על דבר אחד אני מתפלא והוא שגרסת אופן אופיס, באמצעותה אני כותב דברים אלה, היא עדיין 2.4.1. למה? ובכך אסיים. לא אגיד מה שעומד לי על קצה הלשון - ואין לכן סיבה להתלהם...

ידיעות נוספות
שוחררה אובונטו 8.10 (וידאו)
הסתיימה התמיכה ב Ubuntu 7.04
אובונטו "Jaunty Jackalope": ביצועים, יישומי רשת ועוד

אפשרויות לתצוגת תגובות

בחרו באפשרות התצוגה הרצויה, ולחצו על "שמור הגדרות".

למה תמיד משתמשי לינוקס עובדים עם מחשבים בני חמש שנים ?

לא מבין את העקשנות הזאת, כל כך מוזר.

למה לזרוק מחשב ת...

למה לזרוק מחשב תקין אם הוא עדיין עובד? יש לי מחשב ישן אפילו יותר שמריץ לינוקס לא רע בכלל.

מחשבים בני חמש

כי רק פריירים מבזבזים כסף על מחשב חדש כל שנתיים. לנו יש כמה אלפי שקלים לאופניים חדשים, שכר-לימוד בתלמוד-תורה לילדינו, או גראס.

מסכים איתך! מעכש...

מסכים איתך! מעכשיו אני זורק לפח את המחשב של אחותי שהיה שלי ב־1998 וקונה לה מחשב חדש חדש! אפילו שהוא רץ מדהים עם לינוקס. ואם כבר אני אעשה את זה אני אזרוק את המחשב שלנו משנת 2000 (בערך) ואת המחשב שלי שכבר אצלי 5 או אולי 6 שנים... כי פשוט יש לי המון כסף לבזבז בלהחליף דברים שעובדים מעולה (עם לינוקס!)... :)

על הבעיות בבקר ה...

על הבעיות בבקר הפרומיס וקריסת יוביקיטי צריך לדווח כבאג, אפילו באג חמור. דברים כאלה לא צריכים לקרות, אני מקווה שזה יתוקן.

לגבי flash, לא ברור מה הבעיה : flashplugin-nonfree מופיע במאגר multiverse, ויש לו גם את תחליף ה-swfdec שהוא לא לגמרי גרוע.

בכלל אני ממליץ להתקין את החבילה : ubuntu-restricted-extras שמתקינה את כל הדברים השימושיים והלא חופשיים בבת אחת.

התקנת דרייבר של nvidia צריך להתבצע באמצעות vכלי המיועד לכך, שנמצא ב-
System->Administration->Hardware Drivers
הוא מזהה את כל מה שמצריך דרייבר קנייני וממליץ על דרך פעולה.

אופן אופיס 3 לא נכנס בגלל שהוא שוחרר אחרי ה-freeze של 8.10. אין מה לעשות, החבילות יהיו זמינות להורדה ב- backports, והן יהיו דיפולטיות בגרסה הבאה.

בעניין nvidia

באמת שכחתי לציין: ניסיתי את System->Administration->Hardware Drivers
אפילו פעמיים, והוא כשל. רק ההתקנה באמצעות סינפטיק הצליחה (ולא היתה קשה או ארוכה מדי).
מדוע flash לא הופיע בסינפטיק אין לי מושג. לדעתי סימנתי ב V את כל המקורות, ואחרי כן ריעננתי.

בטח בגלל הquick search

בsynaptic החדש הכניסו quick search מעצבן שמחפש משהו בתוך הרשימה הנוכחית, אז אם בטעות הכנסת שמה איזה אות, אז גם אחרי חיפוש רגיל לא תראה מה שאין לו את האות הזאת..

קונפ' nvidia

אני חושב שצריך להפעיל את מנהל ההגדרות שלהם כ-root על מנת שהוא ישמור את ההגדרות שלו ב-xorg.conf. תנסה
gksu nvidia-settings.

תודה.

זה עבד.

מוזר אני הייתי תחת הרושם שלא צריך את xrorg.conf יותר

לאחר התקנה של 8.10 פשוט העפתי את xorg (ע"י dpkg-reconfigure שמוחק אותו טוטאלית) והכרטיס זוהה אוטמאטית (ati) והיה ניתן לבחור את הגירסה הפתוחה או הדרייברים הקניניים.

xorg אצלי נראה ככה:

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection


ואילו lsmod | grep radeaon נותן:

radeon 147616 2
drm 86056 3 radeon


ויש גם דירקט רנדרינג.
מישהו יכול לשפוך יותר אור על הסוגיה?

אסף ש.

ומספרו של הבאג שפתחת הוא?

אני מבין שיש לך בעיה שקל לשחזר אותה. אתה מתלונן על בעיות של הפצות בזיהוי החומרה שלך כבר לפחות שנה. התוכנה הטפשה של אובובונטו לא למדה להתמודד עם צירוף החומרה שלך. אבל אני מבין שאתה גם לא הולך לנסות ללמד אותה.

מה בדיוק התוכנה עושה לא נכון? האם כבר יש באג פתוח על הבעיה? אם לא: למה לא פתחת בעצמך?

צפריר

חן-חן על התגובה החביבה

הצצה אחת כאן
http://linmagazine.co.il/tracker/174
יכלה להבהיר לך כי את הבקר בתצורת רייד הפעלתי בדיוק לפני שבועיים.
בדקתי עליו אז התקנה נקיה של הפצה מסוימת ולא נתקלתי בשום בעיה.
אי לכך גם התקשתי לדווח על בעיות אלה בשנה האחרונה, ואף בשנים שלפניה.
הנסיון השני להתקין מערכת הפעלה המשתמשת בבקר היה זה המדווח בשורות למעלה, ממש ביום בו שוחררה אובונטו החדשה.
מכיוון שאובונטו הפצה פופולרית, יכולת גם אתה, בדיוק כמוני, לערוך חיפוש קצר בגוגל ולראות עוד כמה אנשים נתקלו בבעיה זו ועד כמה היא מדווחת.
הרי קישורים אחדים:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=964079
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/intrepid/+source/dmraid/+bug/287751
http://www.mail-archive.com/ubuntu-bugs@lists.ubuntu.com/msg976731
אז אפילו באג כבר פתוח. הבאג נפתח כבר באלפה 4 ובינתיים לא תוקן. אגב, גם הalternativ סובל מאותה בעיה.
בעניין xorg:
luliu@maheer:~$ cat /etc/X11/xorg.conf
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 1.0  (buildd@yellow)  Mon Oct 13 15:00:58 UTC 2008

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder58)  Wed Oct  1 15:12:53 PDT 2008

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "Module"
    Load           "dbe"
    Load           "extmod"
    Load           "type1"
    Load           "freetype"
    Load           "glx"
EndSection

Section "ServerFlags"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Philips 170S"
    HorizSync       30.0 - 83.0
    VertRefresh     56.0 - 76.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7300 GT"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "1"
    Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
    Option         "metamodes" "CRT-0: nvidia-auto-select +0+0, CRT-1: nvidia-auto-select +1280+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

luliu@maheer:~$

ועוד שתי הערות לסיום:
הרשימה הזאת לא נועדה לסקור את אובונטו החדשה, אלא את התקנתה והפעלתה על בקר פרומיס. זה צויין בפירוש בפתיח ולטעמי נחוץ קושי מיווחד בהבנת הנקרא כדי לחפש בה משהו אחר. הדפנסיביות של מיעוט קולני מחסידי אובונטו שלא יכולים לשמוע על בעיות בה מעוררת חמלה וגם שאט נפש.
ולמי שחפץ בתיאורי "לינוקס בחיי יום-יום" הרי קישורים אחדים:
http://linmagazine.co.il/node/view/26199
http://linmagazine.co.il/mozilla/2008/07/24/high-learn-and-konqueror
http://linmagazine.co.il/desktop/2008/05/16/israeli-radio
http://linmagazine.co.il/multimedia/sml/musicarchive
http://linmagazine.co.il/kde/12/01/2008/ssh-kioslave
http://linmagazine.co.il/suse/06/01/2007/internet-video-with-opensuse-64bit
http://linmagazine.co.il/desktop/08/11/2007/skype-for-linux-with-video-support
http://linmagazine.co.il/node/view/46138
http://linmagazine.co.il/wine/sml/cxo
http://linmagazine.co.il/desktop/sml/unison
http://linmagazine.co.il/node/view/37942
http://linmagazine.co.il/suse/sml/usb-sound

למה להשתוקק לזה דווקא בדיון על תמיכה בבקר פרומיס - לאלוהי המגיבים פתרונים.

חומרה מסובכת מי

סקירה נחמדה (אם כי לא אובייקטיבית לחלוטין, בלשון המעטה), אבל יש לציין שהקונפיגורציה של החומרה שעליה הרצתה את המערכת היא קונפיגורציה לא פשוטה ולא שכיחה בכלל.
רוב המשתמשים הם בעלי מחשב עם כונן קשיח אחד, גג שניים, ובד"כ עם חומרה שלא קשה לטפל בה (אחרי הכל צריך להבין כדי להתעסק עם דברים שהם יותר מסובכים מלחבר כונן קשיח עם כבל ללוח אם, וכידוע לא כל טכנאי המחשבים יודעים לעשות יותר מזה, משמע שלרוב האנשים אין משהו יותר מסובך מזה).
לכן אני חושב שראוי לבחון מערכת (שקהל היעד שלה הוא משתמשים רגילים) עם מחשב הדומה לזה שמתמשים רגילים משתמשים בו.

1+

ממש חסרה לי סקירה של השידרוג המערכת "רגילה", כמו לפטופ או מחשב ביתי. בלי לגרוע מתרומתו של הכותב, בעיות של בקר RAID הם לא הסקירה הרלוונטית עבור הרוב המכריע של המשתמשים. היום למעשה לרוב המשתמשים יש לפטופ, כך שהחומרה שהם משתמשים בה היא קבועה ויחסית סטנדרטית.

לא מסכים

החומרה אינה מסובכת ללינוקס. אין דבר כזה. יש חומרה נתמכת או לא - והחומרה הנ"ל נתמכת (עובדה שאחרי מספר סופי של צעדים הותקנה 8.10 עליה). יתר על כן, ישנן הפצות, אפילו ישנות יותר, שהתקנתן על חומרה זו בדיוק עוברת בצורה חלקה לחלוטין, על טהרת ברירת המחדל - ראה כאן:
http://linmagazine.co.il/desktop/2008/10/20/promise-fasttrack
זכור גם שמערכת ההפעלה עצמה הותקנה על הכונן שזוהה ללא בעיות.
זה פשוט לא צריך לקרות במערכת הפעלה "עם זהוי חומרה מושלם" כפי שטוען ynet.

שוב

עוד פעם: החומרה שלך לא נכללת בהקשר של "עם זהוי חומרה מושלם" - הכוונה היא לקונפיגורציות חומרה יותר פשוטות.

נהדר.

אז מהיום צא ואמור "זיהוי חומרה מושלם בתנאי שזו חומרה פשוטה ונפוצה".
רק מה לעשות ובקרי פרומיס נפוצים מאד ואצל משתמשים לא מתוחכמים הם גם היחידים הקיימים במחשב (לא כל אחד רוכש 3ware כדי לחפות על פרומיס).
אז אולי "זיהוי חומרה מושלם בתנאי שזו חומרה פשוטה, נפוצה ומזוהה?"
ואולי פשוט כך: היושר האינטלקטואלי מחייב להודות, כפי שעשה אחד המגיבים, כי זה באג חמור הדורש תיקון.
וכך גם יעשה אחרי חמשת שלבי האבל הידועים:
שוק, הכחשה, זעם, דיכאון, השלמה.

המאבק ב Promise FastTrak: סבוב נוסף

זה השם של הפוסט שלך בנושא ההתקנה ל הבקר הנפוץ.
אתה יודע שהתקנה על בקר זה אינה טרווילית אבל אתה דורש זאת מאובנטו.
עובדה שלאחר קריאה הצלחת להתקין על האובנטו.

למה?

למה כל פעם שמישהו מנסה להפנות את תשומת ליבך למשהו אתה מחזיר לו אוטומטית בטיעוני נגד? תנסה להבין מה כוונתו ולמצוא צדק בדבריו.

אני אתחיל בתגובה לדבריך. אולי בקרי פרימוס נפוצים, אבל לא אצל משתמשים ביתיים (ועל זה כל הדיון!).

כל אדם ממוצע לא מבין כלום במה שהולך בתוך המחשב, ובוודאי לא מה שהולך אצלך במחשב.

זאת ועוד, רוב טכנאי המחשבים האישיים לא יודעים על מה אתה מדבר - "בקרי פרומיס", 3ware. הם מבינים רק מה שכתוב במחירון של הספק (ושמה לא מצויינים בקרים למיניהם. רק כוננים, מעבדים, כרטיסי זיכרון, כרטיסי מסך, קול ורשת).

ולסיום, זכור שרוב משתמשי המחשבים בעולם הם בני אדם שאין להם קשר לעולם המחשבים. בשבילם המחשב הוא כלי, ומבחינתם עדיף שהוא יהיה פשוט - ולבדיוק לשם פרוייקטים כמו אובונטו מכוונים.

מקווה שחידשתי אצלך משהו,
אופיר

אני חושב שאחד הד...

אני חושב שאחד הדברים היחודים לקוד פתוח זה הרצון לתמוך ולהשמיש כל סוג של חומרה. כך התחילו פרוייקטים רבים. כשמדברים על מה יש בקרנל ומה בסופו של דבר עובד או לא עובד בהפצה, זו פרספקטיבה רלוונטית מאוד. זה פחות או יותר הדבר היחיד שמבחין בין ההפצות.
זה אולי לא מעניין קהל גדול של משתמשים שמחפשים תחליף זול לחלונות, אבל זה מאוד רלוונטי לאנשים שמתקינים לינוקס כי חלונות פשוט לא מתאימה להם, בגלל תמיכה מוגבלת בחומרה, או כל עניין אחר.

אורי

מסכים

מסכים ב-100%.

אבל הכתבה סוקרת הפצה המותאמת למשתמשים ביתיים, וכל הדיון פה הוא על חוסר הרלוונטיות בבדיקת הפצה כעין זו על מחשב שלא קיים בבית של משתמשים ביתיים.

לכבודו של נוח

(מ"נוח בשבע שגיאות")
הרי רשימה חלקית מאד, תנובת שתי דקות בגוגל, של לוחות אם למשתמש הביתי הכוללים promise fasttrak מובנה בהם, כבקר הכוננים הקשיחים:
Asus P4C800-E Deluxe
Asus A8V Deluxe
Asus P4PE
ASUS A8N-E
Gigabyte GA-8IHXP
כל אלו לוחות לא יקרים במיוחד (100 - 150 $) שנועדו אקסקלוסיבית למשתמש הביתי, רחמנא ליצלן, ונמכרו במיליונים. לאותה קטגוריה משתייכים מוצרים דומים תוצרת via ואחרים, ובסך הכל יש להם יחד נתח לא מבוטל משוק המחשבים הביתיים. התכנה dmraid החסרה ב livecd של אובונטו נותנת תמיכה לכולם, ואובונטו החדשה, עד שלא יתוקן הבאג - לא תזהה אף אחד מאיתם.
ישנם אפילו ניידים הכוללים בקרים אלה, למשל:
http://www.mtechlaptops.com/specifications/mtechd470k.htm
או
http://www.laptopsdirect.co.uk/Fujitsu-Siemens_Amilo_XI_1546_LKN:GBR-101100-013/version.asp\
כאן גם תוכלו לקרוא על דרייבר לpromise fasttrak על ניידים:
http://www.opendrivers.com/driver/269872/ajp-d900t-raid-promise-fasttrak-378-hdd-driver-1.00.1.37-free-download.html
שום מקצוען לא משתמש בבקרים זולים אלה (המכונים גם בלעג "רייד מזויף") למטרות לא ביתיות.
נשגב מבינתי מדוע צריך בהזדמנות חגיגית זו להטיל דופי בציבור הטכנאים.
אני בהחלט לומד עכשיו שיש כנראה "טכנאי" אחד שלא שמע על כך - ועצתי לו שיחוש וילמד, בטרם יתבזה יותר.
כבר כתבתי שיש הפצות לינוקס המזהות חומרה זו ומתקינות את עצמן עליה כברירת מחדל, לשמחת ליבו ואי-תשומת ליבו אפילו של אותו משתמש פשוט אגדי.
אז זו לא בעיה של לינוקס. זו בעיה ספציפית של פרה קדושה אחת.
המגיבים הנואשים כאן פשוט מתעלמים מכך, או שאפילו את זה אינם מבינים.
ולבסוף, אם זה מביא נחת ואושר לכמה חובבי אובונטו לוהטים - אז אני מסכים איתם שיש סוגי חומרה פשוטה שאובנטו מזהה (שימו לב שמדובר רק בתכנת ההתקנה -לא בתמיכה!)
השגתם את מה שרציתם. אתם באמת מרגישים עם זה יותר טוב?
מה קרה לכם?

למה לא ניסית את גרסת alternate במקום desktop ?

למה לא ניסית את גרסת alternate במקום desktop? לרוב הגרסה הזו מסתדרת טוב יותר עם חומרות פחות שכיחות.

אתה מנציח את הבינוניות

אז מה עם לרוב המשתמשים הביתיים אין את זה?
אז מה עם ה"טכנאים" לא יודעים מה זה?
וממש לא נכון שרוב משתמשי המחשבים הם בני אדם שאין להם קשר לעולם המחשבים.
קביעות כאלו הן הבעייה הגדולה יש משתמשים פשוטים שאינם יודעים דבר וחצי דבר במחשבים אבל לעומתם יש לא מעט שכן מבינים.
זו רק הגישה של מיקרוסופט לחשוב שכולם טפשים ולא מבינים כלום ולתת להם רק את הדברים הפשוטים.
בלינוקס הגישה היא אחרת.

למרות שאני אוהב ...

למרות שאני אוהב את הסקירות של SML, מדובר פה בפרובוקציה נטו. כל הסקירה (וגם התגובות) מתעסקות בהתמודדות עם איזשהו בקר ראיד, זו לא סקירה של הפצה מוכרת בגירסה חדשה, אלה ניסיון לענות על השאלה האם התצורה היחודית של החומרה במערכת שלי תזוהה אוטומטית ע"י אובונטו? התשובה לא. ובזה מסתכם הדיון, לראיה לא היה ניסיון לבדוק דברים שבאמת חשובים למי שמתקין הפצה חדשה, שום מילה על שמישות או יציבות, פשוט בחור שמאוהב בהתקנת הפצות לצורך ההתקנה - שמעמת את ההתקנה של אובונטו עם המכונה שלו. יש עשרות סקירות אמיתיות ברשת , שם הסוקרים בחנו את את רשימת הפיצרים החדשים באובונטו(חלקם הגדול מגיע מגנום או מתוכנות נלוות) וכתבו את דעתם.
הייתי רוצה לראות סקירה בסגנון "שבועיים עם אובונטו החדשה - מנקודת מבט של משתמש סוזה (או סופר יוזר)".

אשמח מאוד לפרסם ...

אשמח מאוד לפרסם סקירות כאלו. אני מניח שאתה מבין שבאתר כותבים בעיקר אנשים עם ניסיון ודרישות מאוד ספיצפיות. "שבוע עם לינוקס" כאשר רוב המבקרים כאן עובדים רק עם לינוקס כבר המון זמן, די נדיר - הם כבר "בחרו" לינוקס, מכירים את הבעיות ויש להם ציפיות מציאותיות.
הרוב פשוט מחפשים את ההפצה האידיאלית - ואף אחת מחמש ההפצות המובילות אינה בחירה גרועה במיוחד - לכולן אותו שולחן עבודה, והחידושים של האחת, מגיעים לבסוף לכל האחרות.
האינטגרציה והטלאים לקרנל, או הביצוע של האינטרגציה, הם שעושים את ההבדל. אולי בגלל של SML מעבדה עם מגוון גדול מאוד של חומרה, יש לו אפשרות לתת לקוראים פרספקטיבה מקיפה מאוד על השטח. לפעמים הדרך הטובה ביותר להשוות היא על ידי התקנת כל ההפצות על גבי אותה החומרה.

אורי

יש אפשרות להגדרת ה- GRUB

"לא ראיתי אפשרות להשפיע על התקנת בורר האיתחול וזה קצת הדאיג אותי. אחרי הכל, מדובר על בורר המעלה מערכות הפעלה רבות כולל מערכות הצלה והתקנה, ולא ממש מתחשק לערוך הכל מחדש."

יש אפשרות! היא מתחבאת בסוף האשפים רגע לפני ההתקנה בכפתור שנושא את השם 'מתקדם'.

לדעתי הם צריכים לשקול לשלב את האפשרויות של ה- GRUB כשלב בתהליך ההתקנה. אחרת לא יידעו על זה (כמו שקרה לך SML).

מעניין שאף אחד בתגובות לא ציין, כנראה שלא הרבה יודעים על כך..